ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ
Ωφελούμενοι: Ο στόχος των Κέντρων Πρόληψης Εξαρτήσεων είναι η παροχή υπηρεσιών Ολοκληρωμένης Κοινοτικής Θεραπείας όπως, ψυχολογική υποστήριξη, κοινωνική πρόνοια, νοσηλευτική παρακολούθηση, ψυχιατρική παρακολούθηση, συμβουλευτική, παροχή φαρμακευτικής αγωγής, και Οι δράσεις που θα λειτουργήσουν για τις εξαρτήσεις είναι οι εξής: 1) Νομική υποστήριξη των εξυπηρετούμενων από τα Θεραπευτικά Προγράμματα . 2) Υποστήριξη των εξυπηρετούμενων από τα Θεραπευτικά Προγράμματα σε θέματα που αφορούν στην οικονομική δραστηριότητα. 3) Δράση για την ανάπτυξη προεπαγγελματικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων των εξυπηρετούμενων από τα Θεραπευτικά Προγράμματα .4) Δράσεις επανασύνδεσης με το εκπαιδευτικό σύστημα.
Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας και συγκεκριμένα η Διαμεσολαβήτρια Ρομά της Δομής πραγματοποίησε, σε συνεργασία με τη Κοινωνική Λειτουργό του Κέντρου Κοινότητας Δήμου Σικυωνίων κατόπιν σχετικού αιτήματος της, την Τρίτη και Τετάρτη 25 &26 Φεβρουαρίου 2025 επίσκεψη στους καταυλισμούς Ρομά του ανωτέρω Δήμου( Τραγάνα, Τουρκογέφυρα).
Σκοπός της επίσκεψης αποτέλεσε συλλογή επικαιροποιημένων στοιχείων αναφορικά με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά ,τις περιοχές εγκατάστασης και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες διαβίωσης στις περιοχές που υφίστανται κοινότητες Ρομά. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν θα συνδράμουν στην περαιτέρω εξειδίκευση και επαναστόχευση, όπου απαιτείται ,των Τοπικών Σχεδίων Δράσης των Δήμων καθώς και των παρεμβάσεων στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής και Σχεδίου Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά και θα αποτελέσουν τη βάση για την παρακολούθηση και αξιολόγηση των παρεμβάσεων της νέας Εθνικής Στρατηγικής στο πλαίσιο του μηχανισμού παρακολούθησης των πολιτικών ένταξης της ως άνω ομάδας στόχου.



Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Πελοποννήσου πραγματοποίησε τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025 συνάντηση εργασίας στο νεοσύστατο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Λουτρακίου.
Η συνάντηση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο έναρξης λειτουργίας του Κέντρου Κοινότητας Λουτρακίου και μέσα από το γόνιμο διάλογο και τους προβληματισμούς υπήρξε ανταλλαγή απόψεων, τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών με σκοπό την καθοδήγηση των επιστημονικών στελεχών.
Τα στελέχη του Κέντρου Κοινότητας ενημερώθηκαν για θέματα λειτουργίας της Δομής, μεθόδους προβολής και δημοσιότητας αυτής καθώς και ζητήματα διασύνδεσης της Δομής τόσο με τα υπόλοιπα Κέντρα Κοινότητας όσο και με τη Συντονιστική Δομή. Προτάθηκαν τρόποι υλοποίησης δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινωνίας των πολιτών με σκοπό την πρόληψη, την κοινωνική στήριξη και ενσωμάτωση καθώς και προτάσεις υλοποίησης δράσεων ευπαθών κοινωνικά ομάδων (Ρομά, ΑμεΑ, άτομα Τρίτης Ηλικίας, παιδιά κ.α.) Επιπλέον διαπιστώθηκε η τήρηση των προβλεπόμενων προδιαγραφών για την προσβασιμότητα ΑμεΑ ενώ τέλος παρουσιάστηκε η λειτουργία της ιστοσελίδας του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης καθώς και του πληροφοριακού συστήματος ΟΠΣ-ΥΤΚΕ.
Η εν λόγω συνάντηση πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αντιδημάρχου Κοινωνικής Πολιτικής κ. Παπαθανασίου, του Υπεύθυνου Πράξης του Κέντρου Κοινότητας κ. Καρρά, της Ειδικής Συνεργάτη Δημάρχου Δήμου Λουτρακίου κα Χαραλαμπίδου καθώς και του νεοπροσληφθέντων στελεχών της Δομής.
Η ανωτέρω συνάντηση ολοκληρώθηκε σ ένα ευχάριστο κλίμα θέτοντας τη βάση για τη μετέπειτα γόνιμη και παραγωγική συνεργασία.


H Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, υλοποίησε κατόπιν αιτήματος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αρκαδίας, Επιμορφωτικό Πρόγραμμα στο 1ο και 2ο Γυμνάσιο Τρίπολης, την Τετάρτη 12 & 19 Φεβρουαρίου 2025, με τίτλο «Πρακτικές Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού».
Σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος αποτέλεσε η ενημέρωση των Εκπαιδευτικών ,για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού των σχολικών Μονάδων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αρκαδίας.
Οι εισηγητές προσέγγισαν σφαιρικά το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού μιλώντας για τη νομική διάσταση του φαινομένου, τον ρόλο των εκπαιδευτικών, τη διαχείριση, τη συμπερίληψη ομάδων στόχου Ρομά.
Η Δομή μας ευχαριστεί θερμά τον Περιφερειακό Επόπτη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Γαληνό Ιωάννη για την πρόσκληση και την συνεργασία, τη Διευθύντρια του 1ου και 2ου Γυμνασίου Τρίπολης για την φιλοξενία καθώς και όλους τους εκπαιδευτικούς για το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή τους.
Αναλυτικά παρατίθενται οι τίτλοι εισηγήσεων της ως άνω δράσης:
– «Ρυθμίσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η νομική τους διάσταση».
Εισηγήτρια: Κων/να Κούλη, Νομικός Συντονιστικής Δομής Κοινωνικής Ένταξης.
– «Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην διαχείριση των περιστατικών ενδοσχολικής βίας».
Εισηγητής: Φοίβος Φραγκούλης, Ψυχολόγος Συντονιστικής Δομής Κοινωνικής Ένταξης.
– «Βία στη σχολική Κοινότητα. Διασύνδεση – Διαχείριση».
Εισηγήτρια: Νίκη Πασχαλίδη, Κοινωνική Λειτουργός Δ/νσης Κοινωνικής Μέριμνας
– «Σχέδιο δράσης συμπερίληψης ομάδας στόχου Ρομά -Σχολική διαρροή και εκπαίδευση – διαχείριση κρίσεων στο χώρο του σχολείου».
Εισηγήτρια: Μαρία Καρναβά, Διαμεσολαβήτρια Ρομά Συντονιστικής Δομής Κοινωνικής Ένταξης.
Μέσω της ανωτέρω δράσης αναπτύχθηκε μια γόνιμη συνεργασία με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η οποία δύναται να συνεχιστεί.



Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Πελοποννήσου πραγματοποίησε τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025 συνάντηση εργασίας στο δήμο Κορινθίων.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του Αντιδήμαρχου Κοινωνικής Πολιτικής κ. Μελέτη,της Προϊσταμένης Τμήματος Κοινωνικής Προστασίας & Υπεύθυνης Υποέργου του Κέντρου Κοινότητας κας Σπυροπούλου, της Αντιπεριφερειάρχη Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής κας Οικονομάκου, της Προϊστάμενης Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας κας Παπούλια, των στελεχών της Συντονιστικής Δομής και της Συντονίστριας του Κέντρου Κοινότητας Κορινθίων.
Η συνάντηση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο διεύρυνσης του πλαισίου συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών. Συζητήθηκε περαιτέρω η βέλτιστη αξιοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών από τη Συντονιστική Δομή μέσω της ανατροφοδότησης που προέρχεται από τα Κέντρα Κοινότητας καθώς και της παρακολούθησης των ωφελούμενων καθώς και της διάχυσης στοχευμένων πολιτικών σύμφωνα με τις ανάγκες των πολιτών του Δήμου. Επιπλέον παρουσιάστηκε η πρόταση υλοποίησης του προγράμματος «Εμψυχωτικές δραστηριότητες παιδιών Ρομά» νηπιακής ηλικίας, η οποία θα λάβει χώρα σε συνεργασία μεταξύ των στελεχών του Κέντρου Κοινότητας και της Διαμεσολαβήτριας Ρομά της Δομής.
Η ανωτέρω συνάντηση ολοκληρώθηκε σ ένα ευχάριστο κλίμα θέτοντας τη βάση για τη μετέπειτα γόνιμη και παραγωγική συνεργασία.

Δείτε τα στατιστικά στοιχεία
Προωθήστε μια δημοσίευση
Μου αρέσει!
Σχόλιο
Κοινοποίηση
Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Πελοποννήσου πραγματοποίησε τη Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025 συνάντηση εργασίας στο Δήμο Μεσσήνης.
Σκοπός της συνάντησης αποτέλεσε η δικτύωση και η παροχή κατευθυντήριων οδηγιών περί συγκρότησης και οργάνωσης της λειτουργίας του νέου Κέντρου Κοινότητας με Παράρτημα Ρομά στον Δήμο Μεσσήνης.
Τα στελέχη της Συντονιστικής Δομής ενημέρωσαν για το ρόλο της Δομής ως προς την υποστήριξη, τον συντονισμό και την εποπτεία των υφιστάμενων και νέων Κέντρων Κοινότητας. Από τη πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του Κέντρου Κοινότητας αναφέρθηκαν στις ενέργειες που έχουν προβεί για την έναρξη λειτουργίας του Κέντρου (πρόσληψη προσωπικού, προσαρμογή χώρου στέγασης).
Στο τέλος της συνάντησης πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο ιστορικό κέντρο της Μεσσήνης, στο χώρο όπου θα λειτουργήσει το Κέντρο Κοινότητας και το Παράρτημα Ρομά, όπου και διαπιστώθηκε ότι έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα όλοι οι χώροι ώστε να εξασφαλιστούν η προσβασιμότητα και η εξυπηρέτηση ΑμεΑ σύμφωνα πάντα με τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.
Η εν λόγω συνάντηση πραγματοποιήθηκε παρουσία της Αντιπεριφερειάρχη Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής, του Αντιδημάρχου Κοινωνικής Πολιτικής, του Διευθυντή Κοινωνικής Πολιτικής, του Γενικού Γραμματέα καθώς και των διαμεσολαβητριών Ρομά & ΑμεΑ της Συντονιστικής Δομής.

Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και
Κοινωνικής Μέριμνας σε συνεργασία με το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Ναυπλιέων
πραγματοποίησε συνάντηση εργασίας την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2025 με την
Προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής ,Προστασίας και Προαγωγής Υγείας του
Δήμου Ναυπλιέων, κα Κολυβά.
Η συνάντηση υλοποιήθηκε κατόπιν προγραμματισμού από την Κοινωνική Λειτουργό του ως
άνω Κέντρου με τη συμμετοχή της ιδίας και της Διαμεσολαβήτριας Ρομά της Συντονιστικής
Δομής.
Σκοπός αποτέλεσε η συζήτηση προοπτικής συνεργασίας και σχεδιασμού από κοινού
δράσεων με σκοπό την ένταξη των παιδιών Ρομά στα σχολεία, στέλνοντας στην τοπική
κοινότητα το μήνυμα της αναγκαιότητας της συλλογικής δράσης και της δικτύωσης των
φορέων προκειμένου όλοι να φροντίσουμε να τεθούν οι βάσεις για ευρύτερη συνεργασία
όσον αφορά την ένταξη και την εκπαίδευση παιδιών Ρομά με την κατανόηση, το σεβασμό και
την αποδοχή της διαφορετικότητας με την ανάπτυξη θετικών στάσεων ,την ανάπτυξη
ενσυναίσθησης και το σεβασμό στις απόψεις ,τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των
συμμαθητών τους, την καταπολέμηση προκαταλήψεων και την εξάλειψη του ρατσισμού και
των διακρίσεων, την ανακάλυψη των πλεονεκτημάτων της διαφορετικότητας και την
ενθάρρυνση προβολής της ταυτότητας , της γλώσσας και του πολιτισμού των παιδιών Ρομά.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με θετικό πρόσημο θέτοντας τις βάσεις για μια γόνιμη
συνεργασία.

Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και
Κοινωνικής Μέριμνας και συγκεκριμένα η Διαμεσολαβήτρια Ρομά της Δομής
πραγματοποίησε, σε συνεργασία με τις Κοινωνικούς Λειτουργούς του Κέντρου Κοινότητας
Δήμου Ναυπλιέων κατόπιν σχετικού αιτήματος της, την Παρασκευή 07 Φεβρουαρίου 2025
επίσκεψη στους καταυλισμούς Ρομά του ανωτέρω Δήμου( Γλυκειά, Τύρινθα, Παναρίτι).
Σκοπός της επίσκεψης αποτέλεσε συλλογή επικαιροποιημένων στοιχείων αναφορικά με τα
δημογραφικά χαρακτηριστικά ,τις περιοχές εγκατάστασης και τις κοινωνικοοικονομικές
συνθήκες διαβίωσης στις περιοχές που υφίστανται κοινότητες Ρομά. Τα στοιχεία που
συλλέχθηκαν θα συνδράμουν στην περαιτέρω εξειδίκευση και επαναστόχευση, όπου
απαιτείται ,των Τοπικών Σχεδίων Δράσης των Δήμων καθώς και των παρεμβάσεων στο
πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής και Σχεδίου Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά
και θα αποτελέσουν τη βάση για την παρακολούθηση και αξιολόγηση των παρεμβάσεων
της νέας Εθνικής Στρατηγικής στο πλαίσιο του μηχανισμού παρακολούθησης των πολιτικών
ένταξης της ως άνω ομάδας στόχου.



«ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΕΛΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΜΕ ΤΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΡΙΠΟΛΗΣ»
Στο πλαίσιο των προγραμματισμένων δράσεων ενημέρωσης και έπειτα από πρόσκληση του Διευθυντή του 3ο Γυμνασίου Τρίπολης στελέχη της Δομής μας συναντήθηκαν με τον Διευθυντή και τη Υποδιευθύντρια του ως άνω σχολείου προκειμένου να συζητήσουν για την υλοποίηση δράσης με θέμα τη σχολική βία και παραβατικότητα, και να χαρακτούν λύσεις που να στοχεύουν στην ολόπλευρη προσέγγιση και την πολυδιάσταση αντιμετώπιση του φαινομένου των Ρομά μαθητών, με απώτερο στόχο την κοινωνική ένταξη και «γεφύρωση» της κοινωνικής απόστασης, που χωρίζει τους Ρομά από την υπόλοιπη τοπική κοινωνία μέσα από ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που θα αποτελέσουν τη βάση για την παρακολούθηση και αξιολόγηση στο πλαίσιο του μηχανισμού παρακολούθησης των πολιτικών ένταξης των Ρομά ,με απώτερο σκοπό να γίνει η περιγραφή των προβλεπόμενων ενεργειών που πρόκειται να υλοποιηθούν σε τοπικό επίπεδο, το χρονικό διάστημα υλοποίησης τους καθώς και τεκμηριωμένο ενδεικτικό προϋπολογισμό ανά είδος παρέμβασης, σύμφωνα με τις ανάγκες των πληθυσμών Ρομά που διαβιούν στα όρια κάθε Δήμου.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΈΝΤΑΞΗΣ (ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ) ΜΕ ΤΟΝ
Δ/ΝΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ 3 ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΡΙΠΟΛΗΣ
Στις 26/01/2024 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο γραφείο του Δ/ντη του 3ου Γυμνασίου
Τρίπολης μεταξύ στελεχών της Δομής με τον Δ/ντη και την Υποδιευθύντρια του ως άνω
σχολείου, με σκοπό τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσης ευαισθητοποίησης των
εκπαιδευτικών στα προβλήματα του σύγχρονου συμπεριληπτικού σχολείου με θέμα την
διαχείριση της βίας και της παραβατικότητας στο σχολείο. Κατά την διάρκεια της συνάντησης
και με σκοπό την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης παρουσιάστηκαν τα προβλήματα
τα οποία καλούνται να αντιμετωπίσουν οι καθηγητές λόγω της έντονης αντικοινωνικής
συμπεριφοράς κάποιων μαθητών και αναδείχθηκε το γενικότερο φαινόμενο του σχολικού
εκφοβισμού και της νεανικής παραβατικότητας που αφορά τόσο στη χρήση βίας μεταξύ των
μαθητών όσο και την πρόκληση υλικών καταστροφών στο χώρο του σχολείου. Προτάθηκαν, εν
συνεχεία, από την πλευρά των στελεχών της Δομής ένα αρχικό πλάνο των θεμάτων της
δράσης, η οποία προσδιορίστηκε να πραγματοποιηθεί το χρονικό διάστημα τέλος Φεβρουαρίου
με αρχές Μαρτίου.

Συμμετοχή στην ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε στον καταυλισμό των Εξαμιλίων την Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Πρόληψις και το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Κορινθίων, για τις γυναικολογικές εξετάσεις που αφορούν τις γυναίκες Ρομά ,καθώς και τον εμβολιασμό HPV,ώστε να δηλώσουν συμμετοχή. Στη συνάντηση παραβρέθηκε και ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Κορινθίων κος Τσάκωνας Ιωάννης καθώς επίσης και η Διευθύντρια του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής και Συν επιβλέπουσα της πράξης Σύσταση και Λειτουργία Κ.Κοινότητας του Δήμου Κορινθίων κα .Σπυροπούλου Αναστασία. Επίσης συζητήθηκε και η υλοποίηση δράσεων για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, με απώτερο στόχο την κοινωνική ένταξη και «γεφύρωση» της κοινωνικής απόστασης, που χωρίζει τους Ρομά από την υπόλοιπη τοπική κοινωνία μέσα από ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που θα αποτελέσουν τη βάση για την παρακολούθηση και αξιολόγηση στο πλαίσιο του μηχανισμού παρακολούθησης των πολιτικών ένταξης των Ρομά ,με απώτερο σκοπό να γίνει η περιγραφή των προβλεπόμενων ενεργειών που πρόκειται να υλοποιηθούν σε τοπικό επίπεδο, το χρονικό διάστημα υλοποίησης τους καθώς και τεκμηριωμένο ενδεικτικό προϋπολογισμό ανά είδος παρέμβασης, σύμφωνα με τις ανάγκες των πληθυσμών Ρομά που διαβιούν στα όρια κάθε Δήμου.


Ένα πρόγραμμα πρόληψης, εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης γυναικών Ρομά έλαβε χώρα στον καταυλισμό των Εξαμιλίων στην Κόρινθο.! Το πρόγραμμα, το οποίο αποτελεί ένα νέο έργο του Ινστιτούτου Prolepsis με τίτλο, “Υγιείς και Ισχυρές Γυναίκες Ρομά στην Ελλάδα”, διεξήχθη στον οικισμό των Εξαμιλίων σε συνεργασία με την Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης και το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Κορινθίων. Το έργο στοχεύει στην προαγωγή της υγείας και τη βελτίωση της υγειονομικής παιδείας των γυναικών Ρομά και περιλαμβάνει εκπαιδευτικά προγράμματα που ανταποκρίνονται στις υγειονομικές ανάγκες των γυναικών καθώς και δωρεάν προσυμπτωματικό έλεγχο για τον καρκίνο του μαστού και τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Οι γυναίκες υποβλήθηκαν σε προληπτικές εξετάσεις μαστογραφίας και τεστ ΠΑΠ εντελώς δωρεάν και παράλληλα συμμετείχαν σε εκπαίδευση για θέματα σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας, πρόληψης του καρκίνου, διατροφής, εμβολιασμών και διακοπής του καπνίσματος. Το πρόγραμμα είναι μια ακόμη προσπάθεια του Ινστιτούτου Prolepsis, για κοινωνική ένταξη των πληθυσμών Ρομά κόντρα σε διακρίσεις, ανισότητες και κοινωνικούς αποκλεισμούς..





+3
Η Συντονιστική Δομή Κοινωνικής Ένταξης της Γενικής Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας Περιφέρειας Πελοποννήσου, υλοποίησε επιμορφωτική δράση στο 3ο Γυμνάσιο Τρίπολης, στις 20 Φεβρουαρίου 2024 με τίτλο : «Διαχείριση κρίσεων στο χώρο του σχολείου», με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση περιστατικών που σχετίζονται με την ενδοσχολική βία και την παραβατικότητα. Οι τίτλοι εισήγησης της ως άνω δράσης ήταν οι ακόλουθοι;
–«Σχέδιο δράσης συμπερίληψης ομάδας-στόχου Ρομά. Σχολική διαρροή και εκπαίδευση Ρομά ».(Μαρία Καρναβά).
– «Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διαχείριση των περιστατικών ενδοσχολικής βίας»(Φοίβος Φραγκούλης).
-« Η προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού στην εθνική και διεθνή έννομη τάξη και η νομική διάσταση της ενδοσχολικής βίας».(Κων/να Κούλη).
Στόχος της δράσης ήταν η εκπαιδευτική κοινότητα να κοιτάξει στοχαστικά στο μέλλον, διερευνώντας και αναδεικνύοντας τις συνθήκες κάτω από τις οποίες οι μαθητές και οι μαθήτριες, θα αποκτήσουν τα εφόδια που απαιτούνται για να προάγουν ως ενήλικες αξίες που σχετίζονται με τον βιώσιμο τρόπο ζωής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αειφόρο ανάπτυξη, την περιβαλλοντική συνείδηση,, την κουλτούρα της ειρήνης, την ταυτότητα του παγκόσμιου πολίτη και να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως, κριτικός στοχασμός, εργασία σε ομάδες, επικοινωνία, ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, ενσυναίσθηση, αλλά και μεταγνωστικές δεξιότητες. Το επιμορφωτικό σεμινάριο εστίασε, ιδιαίτερα, στην σημασία της πρόληψης της κρίσης μέσω καθολικών παρεμβάσεων στις σχολικές τάξεις, αλλά και στην επαρκή προετοιμασία των συμμετεχόντων στην Παρέμβαση στην Κρίση, καθώς συχνά καλούνται να αναλάβουν πυροσβεστικό ρόλο με μεγάλες προσδοκίες, σε περιπτώσεις κρίσεων στα σχολεία.. Συνολικά, η εκπαίδευση χαρακτηρίστηκε ως «άρτια» και «εφαλτήριο για περαιτέρω κατάρτιση» των συμμετεχόντων. Το παρόν στη δράση έδωσε η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας κα Δήμητρα Παπούλια. Η Δομή μας ευχαριστεί το Διευθυντή ,την Υποδιευθύντρια καθώς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ,για την εμπιστοσύνη που μας επέδειξαν σχετικά με την επιμόρφωσή τους στο πρόγραμμα «Διαχείριση κρίσεων στο χώρο του σχολείου», και τη περαιτέρω διάχυση και εφαρμογή του στις σχολικές τάξεις, σε επίπεδο πρόληψης ή σε καταστάσεις κρίσης.



ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
ΣΤΟ ΝΕΟΣΥΣΤΑΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΡΟΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Στις 23/02/2024 πραγματοποιήθηκε τεχνική συνάντηση μεταξύ υπαλλήλων της
Συντονιστικής Δομής Κοινωνικής Ένταξης στα γραφεία του Δήμου Καλαμάτας. Στη συνάντηση
παραβρέθηκαν η Θεματική Αντιπεριφερειάρχης Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αρωγής, ο
Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Μέριμνας, η Προϊσταμένη Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής,
Εποπτείας και Ελέγχων και η Διευθύντρια Πρόνοιας του Δήμου Καλαμάτας. Η Προϊσταμένη
Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής, Εποπτείας και Ελέγχων του Δήμου Καλαμάτας ενημέρωσε για
το στάδιο που βρίσκεται η Προγραμματική Σύμβαση, που πρόκειται να συναφθεί μεταξύ της
Περιφέρειας Πελοποννήσου και των Δήμων της Π.Ε. Μεσσηνίας και συγκεκριμένα ότι προχωρά
η έγκριση της Προγραμματικής Σύμβασης από όλους τους Δήμους, ώστε να ολοκληρωθεί η
υπογραφή της στο άμεσο χρονικό διάστημα. Ακόμη, αναφέρθηκε στον τρόπο λειτουργίας και
οργάνωσης του Παραρτήματος Ρομά. Στην συνέχεια, τα παραβρισκόμενα στελέχη της
Συντονιστικής Δομής επισκέφθηκαν το χώρο του νεοσύστατου Παραρτήματος Ρομά,
γνωρίστηκαν με τους υπαλλήλους(κοινωνική λειτουργός, νοσηλεύτρια, οικονομολόγος,
διαμεσολαβητή Ρομά) και συζήτησαν θέματα σχετικά με την επισκεψιμότητα, την οργάνωση και
την λειτουργία του Παραρτήματος. Συγκεκριμένα, απαντήθηκαν ερωτήματα ως προς τα
καθήκοντα και τον συντονισμό του Παραρτήματος βάσει της νομοθεσίας που αφορά τα Κέντρα
Κοινότητας, ενώ τέλος, υπήρξε μια συμβουλευτική καθοδήγηση και παρουσίαση καλών
πρακτικών σε θέματα ευαισθητοποίησης της πληθυσμιακής κοινότητας Ρομά και τέθηκαν οι
βάσεις για μελλοντική συνεργασία των δύο δομών.

« ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΦΑΡΩΝ»
Σε συνέχεια του από με αρ .πρωτ 448769/20-12-2023 εγγράφου του Διευθυντή του Γυμνασίου Αρφαρών του Νομού Μεσσηνίας σχετικά με τη συνδρομή μας προκειμένου να εξομαλυνθεί η σχολική ζωή των μαθητών-τριων πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας στην έδρα του ως άνω Σχολείου μεταξύ της Νομικού, της Διαμεσολαβήτριας Ρομά της Δομής μας του Διευθυντή και του Εκπαιδευτικού προσωπικού όπου συζητήθηκαν τα κάτωθι : Το Γυμνάσιο Αρφαρών βρίσκεται στα Αρφαρά Μεσσηνίας. Ο κοινωνικός ιστός του οικισμού αποτελείται από Ρομά (πλειονότητα), και ελάχιστους γηγενείς.Το σχολείο είναι ένα σχολείο που φιλοξενεί μαθητές με γλωσσική και πολιτισμική ετερότητα, ενώ απουσιάζουν ουσιαστικά τα παιδιά της κυρίαρχης κοινωνίας.
Είναι ημίγλωσσοι ( δε γνωρίζουν επαρκώς ούτε τη μητρική τους γλώσσα, ούτε την ελληνική) με αποτέλεσμα να υπάρχει δυσκολία στην επικοινωνία, αλλά και φυσικά στην επίδοσή τους.
Οι προσδοκίες των ιδίων και των οικογενειών τους από την εκπαίδευση είναι η κατάκτηση του μηχανισμού ανάγνωσης και γραφής, καθώς και των τεσσάρων μαθηματικών πράξεων. Ενδιαφέρον για παραπέρα ακαδημαϊκή γνώση δεν υπάρχει και αυτό γιατί η ομάδα αυτή έχει αναπτύξει έναν αντίστροφο ρατσισμό και κρατάει μια αμυντική στάση προς καθετί άλλο.
Από τους μαθητές της Α΄τάξης μόνο το 1/5 έχει φοιτήσει στο Νηπιαγωγείο, επομένως έρχονται στο Δημοτικό με γνωστικό έλλειμμα και κυρίως χωρίς τις προαπαιτούμενες κοινωνικές δεξιότητες.
Κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 12 παιδιά ηλικίας 10-15 ετών εγγράφονται με κατατακτήριες εξετάσεις.
Η φοίτηση των περισσότερων μαθητών είναι τακτική, υπάρχει ένα 10% που διακόπτει τη φοίτηση, αλλά υπάρχουν και μαθητές που απουσιάζουν αδικαιολόγητα.
Η άτακτη φοίτηση και η διακοπή φοίτησης σχετίζονται πολλές φορές με ατομικά ή οικογενειακά συγκυριακά συμβάντα τα οποία αναγκάζουν το παιδί να απουσιάσει (όπως εμπλοκή των γονέων με το νόμο, θάνατος κάποιου συγγενή, φροντίδα μικρότερων αδερφιών, συνοδοί στο νοσοκομείο, , προετοιμασία για γάμο, έλλειψη ειδών ένδυσης και υπόδησης). Επίσης ο διαρκής φόβος της αφομοίωσης, της αλλοίωσης του πολιτισμού τους είναι λόγος απομάκρυνσης από το σχολείο.
Η διαπαιδαγώγησή τους είναι διαφορετική από αυτή της κυρίαρχης κοινωνίας και έχει να κάνει ως επί το πλείστον με την επιβίωση αλλά και την τήρηση θρησκευτικών και κοινωνικών ηθών και εθίμων.
Μαθαίνουν και βιώνουν καταστάσεις (χωρισμοί γονέων, εγκατάλειψή τους σε συγγενείς, συμμετοχή τους σε παράνομες πράξεις κ.ά.) που δεν αρμόζουν στην ηλικία τους με αποτέλεσμα να ζουν τη ζωή του ενήλικα και να χάνουν την ανεμελιά και την παιδικότητά τους, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην ψυχοσύνθεσή τους και κατ’ επέκταση στη συμπεριφορά τους.
Στην πλειονότητά τους οι γονείς είναι οργανικά και λειτουργικά αναλφάβητοι. Ασχολούνται με την ανακύκλωση βρίσκοντας τα απαιτούμενα είτε στη Χωματερή, είτε γυρίζοντας στους δρόμους.
Κάθε οικογένεια έχει κατά μέσο όρο 5 παιδιά και έχουν πλήρη εξάρτηση από τα προνοιακά επιδόματα ( χαρακτηριστικό της φτώχειας).
Στις προσκλήσεις συνεργασίας με το σχολείο οι περισσότεροι ανταποκρίνονται, όμως δεν μπορούν να εφαρμόσουν κανένα πρόγραμμα παρέμβασης, γιατί δεν έχουν ούτε το μορφωτικό επίπεδο, ούτε την υπομονή και την ψυχραιμία. Το σχολείο ως χώρος συνύπαρξης των επίσημων μορφών γνώσης καλείται μέσω συγκεκριμένων διαδικασιών και συμπεριφορών να τηρήσει τις ισορροπίες μεταξύ εθνικής και πολιτισμικής ταυτότητας και να απαλλάξει τον κοινό νου από προκαταλήψεις, οι οποίες οδηγούν σε οικοδόμηση στερεοτύπων και γένεση συγκρουσιακών καταστάσεων. Συχνά όμως οι εκπαιδευτικές διαδικασίες δεν επιτυγχάνουν απόλυτα στο ρόλο της εξισορρόπησης, ανάμεσα στην επίσημη και ανεπίσημη γνώση με αποτέλεσμα να κινούνται ανάμεσα στη φιλανθρωπία και την αφομοίωση.
Η ενέργεια αυτή, όμως, προϋποθέτει δράσεις τόσο στην κυρίαρχη κοινωνία, όσο και στην κοινότητα των Ρομά και φυσικά χρειάζεται αρκετός χρόνος προετοιμασίας, ώστε η διαδικασία να κυλήσει ομαλά.
Για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων εκτιμήσαμε ότι η ιδανική λύση για τη διαφορετικότητα στην εκπαίδευση είναι η υιοθέτηση της ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ, σκοπός της οποίας είναι να διευρύνει την πρόσβαση στην εκπαίδευση και να προάγει την πλήρη συμμετοχή και τις ευκαιρίες για όλους τους μαθητές που είναι ευάλωτοι στον αποκλεισμό ώστε να αντιληφθούν τις δυνατότητές τους. Επίσης συζητήθηκε και η υλοποίηση δράσεων για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, με απώτερο στόχο την κοινωνική ένταξη και «γεφύρωση» της κοινωνικής απόστασης, που χωρίζει τους Ρομά από την υπόλοιπη τοπική κοινωνία μέσα από ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που θα αποτελέσουν τη βάση για την παρακολούθηση και αξιολόγηση στο πλαίσιο του μηχανισμού παρακολούθησης των πολιτικών ένταξης των παιδιών Ρομά.



ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΗΡΟΚΑΜΠΙΟΥ»
Σε συνέχεια της επικοινωνίας μας με τον Διευθυντή του Γυμνασίου Ξηροκαμπίου του Νομού Λακωνίας σχετικά με τη συνδρομή μας προκειμένου να εξομαλυνθεί η σχολική ζωή των μαθητών-τριων πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας στην έδρα του ως άνω Σχολείου στις 08 Μαρτίου 2024 και ώρα 10:00πμ, μεταξύ της Διαμεσολαβήτριας Ρομά της Δομής μας της Υποδιευθύντριας και του Εκπαιδευτικού προσωπικού όπου συζητήθηκαν τα κάτωθι : Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο είναι η σχολική διαρροή, που έχει ως συνέπεια τα παιδιά να μένουν μακριά από τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες και παγιδευμένα στον φαύλο κύκλο της πολλαπλής στέρησης, της διαγενεακής φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων εκτιμήσαμε ότι η ιδανική λύση για τη διαφορετικότητα στην εκπαίδευση είναι ο στόχος για ένα
σχολείο ενταξιακό που αξιοποιεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών. Για να έχουν προοπτικές επιτυχίας και βιωσιμότητας, οι προσπάθειες παρέμβασης στην εκπαίδευση χρειάζεται να συνδυαστούν με ταυτόχρονες παρεμβάσεις στην κοινότητα Ρομά και στην ευρύτερη κοινότητα. μέσα από μια αμφίδρομη σχέση βασισμένη στο δημιουργικό διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ των διαφορετικών ομάδων του σχολείου, εκπαιδευτικών, μαθητών, μαθητριών και γονιών.
Εν κατακλείδι αποφασίστηκε η παρέμβαση της Διαμεσολαβήτριας της Δομής μας προς το Παράρτημα Ρομά του Δήμου Σπάρτης με απώτερο σκοπό την ανάπτυξη γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων μέσα από διαπολιτισμικές αλληλεπιδράσεις με τελική επιδίωξη την άρση διαχωρισμών και αποκλεισμών και τον ενταξιακό προσανατολισμό.




« ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΟΜΗΣ ΜΕ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ»
Συμμετοχή σε τεχνική συνάντηση εργασίας μεταξύ των υπαλλήλων της Συντονιστικής Δομής Κοινωνικής Ένταξης, της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας καθώς και των στελεχών του Γυμνασίου Μεγαλόπολης στην έδρα της δομής μας την Παρασκευή 01 Μαρτίου 2024 και ώρα 9:00π.μ.Σκοπός της συνάντησης ήταν η συνδρομή της Δομής μας για την οργάνωση και υλοποίηση μιας βιωματικής δράσης, στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος, με τίτλο<< κι αν ήμουν εγώ?>>.Τα στελέχη του ως άνω σχολείου , ζήτησαν να τεθούν οι βάσεις
συνεργασίας της Δομής με την ομάδα Πολιτιστικού προγράμματος που υλοποιείται τη
φετινή χρονιά στο ως άνω σχολείο με σκοπό την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την ευαισθητοποίηση των μαθητών.






+2
Την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024 πραγματοποιήθηκε ενημέρωση στους καταυλισμούς Ρομά (Αγίας Τριάδας, Γλευκειάς, Αργολικού του Δήμου Ναυπλιέων και Λάλουκα, Λάκκας και Καρακάξας του Δήμου Άργους- Μυκηνών) για τις εγγραφές των παιδιών στα σχολεία. Τα στελέχη του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Ναυπλιέων, με τη διαμεσολαβήτρια Ρομά της Επιτελικής/Συντονιστικής Δομής Περιφέρειας Πελοποννήσου κ.Καρναβά Μαρία ενημέρωσαν άμεσα τους ωφελούμενους σχετικά με το νέο σχολικό έτος.